ormstjärna

Du studerar bland annat samspelet mellan
marina organismer och hur havens
ekosystem påverkas av människan

Marinbiologi

Naturbruksprogrammet

Marinbiologiutbildningarna vänder sig till dig som är intresserad av naturvetenskap och vad som händer under ytan i våra sjöar och hav. Är du en blivande marinbiolog, naturguide eller skärgårdskapten? Är du intresserad av marina ekosystem och gillar att arbeta praktiskt? Vill du öka förståelsen för miljöfrågor, utveckla vattenbruket, turismen eller företagandet i vår vackra skärgård?

MB inför BåBiLabb

Marinbiolog

Här läser du mycket matematik och naturvetenskap­liga kurser vilket ger dig en bred naturveten­skaplig utbildning som gör att du direkt kan söka vidare till högskoleutbildningar som t.ex. marinbiolog, veterinär eller ingenjör.

Vatten & miljö

Här läser du kurser i fiske­vård, naturguidning och hur man startar eget företag. Du får förutsättningar för att kunna jobba inom flera områ­den, vattenvård, naturguidning, miljövård i skärgården, eller som båtförare. Med den här inriktningen kan du få grundläggande behörighet till högskolan

Upplägg & innehåll

Sveriges miljömål för hav i balans och en levande kust och skärgård: ”Kust och skärgård ska ha en hög grad av biologisk mångfald, upplevelsevärden samt natur- och kulturvärden. Näringar, rekreation och annat nyttjande av hav, kust och skärgård ska bedrivas så att en hållbar utveckling främjas. Särskilt värdefulla områden ska skyddas mot ingrepp och andra störningar.”

Är du en blivande marinbiolog, naturguide eller skärgårdskapten? Är du intresserad av marina ekosystem och gillar att arbeta praktiskt?  Vill du öka förståelsen för miljöfrågor, utveckla vattenbruket, turismen eller företagandet i vår vackra skärgård?
Då är detta en utbildning för dig!
Marinbiologutbildningen handlar mycket om hur vi uppfyller ovanstående miljömål, både ur ett lokalt perspektiv med Östersjön i fokus, såväl som ur ett globalt perspektiv där vi studerar de stora världshaven. Utbildningen kan leda till vidare högskolestudier med en bred naturvetenskaplig behörighet eller till ett yrke inom exempelvis skärgårdsnäringen.

MB på Idskär

Utbildningsresor

Skolans närområde och Stockholms skärgård är ett självklart alternativ till undervisning i klassrums­miljö. Varje år gör vi studieresor och exkursioner i närområdet.

I marinbiologiutbildningen ingår även längre utbildningsresor ombord på skolans segelfartyg. Under resorna bedriver du stu­dier och besöker spännande platser. Det ger dig stora möjligheter att skapa kontakter och du får uppleva både annor lunda havs­miljöer och möta nya kulturer.

Säkerhetsutbildning - momentet överlevnad tränas i Stocksunds hamn.

Alla elever får en grundläggande utbildning i sjösäkerhet inför långseglingen.

Säkerhetsutbildningen omfattar momenten:
HLR
Brandskydd
Överlevnad
Sjukvård, L-ABC

Den här klassen fick sin utbildning under den
lite svalare årstiden :)

Tova Langels MB13b

Bor: På Resarö, Vaxholm

Gör idag: Jobbar i Hemtjänsten i Vaxholm

Har gjort sedan studenten: Bestigit Kebnekaise med familj och vänner
Rest till och i USA samt till Spanien. Vandrat vid Grövelsjön med klasskompisar

Bästa minnet från skolan: Helt klart båda seglingarna. Portsmouth till Sverige med min första klass och Marocko till Kanarieöarna. Marocko var en ögonöppnare och en otrolig upplevelse!

Framtidsdrömmar: Innan året är slut är tanken att jag ska segla över Atlanten, från Grand Canaria till St Lucia (nov-dec) och åka till Sydafrika över jul och nyår  :)
Jag vill plugga civ.ing. i USA (Envoronmental engineer)

Tilde Björkman MB13b

Bor: Stockholm

Gör idag: Jobbar på Naturkompaniet

Har gjort sedan studenten: Äventyr i form av vandringar och diverse mindre resor. Mest jobbat dock ;)

Bästa minnet från skolan: Måste jag välja ett minne?!  Seglingen mellan Marocko och Kanarieöarna tar nog priset men alla otaliga timmar i Byssan med Camilla och kompisrelationerna lärarna som är helt underbara – Jag saknar er!

Framtidsdrömmar: Plugga på försvarshögskolan, statsvetenskap med inriktning på krishantering, för att sedan jobba med mänskliga rättigheter. Gärna med kvinnor i utsatta situationer.

Alina Lindvall Mb13b

Bor: Stocksund

Gör idag: Förbereder mig för avresa till USA (imorgon;))  Där jag ska jobba på en hästranch

Har gjort sedan studenten: Massa äventyr! Vandrat i fjällen, jobbat i skärgården, backpackat i Italien och njutit av sommaren.

Bästa minnet från skolan: Det bästa med skolan ’är alla små minnen från seglingarna, klassen, roliga stunder med lärare och besättning – allt som gör Marina till den mysiga skola som den är!

Framtidsdrömmar: Jag vill jobba året ut och nästa vår. Sedan är drömmen att plugga och även att resa med vänner.  :)

MBV13 mjukbottensundersökning i Lysekil
Erica Örtenstedt Mb05a

Bor: I Uppsala.

Gör idag: Pluggar till veterinär.

Har gjort sedan studenten: Jobbat på en ranch i USA och som djursjukvårdare.

Bästa minne från skolan: Är långseglingen. Speciellt Atlantpassagen då det blev en helt annan stämning ombord, allt blev väldigt lugnt.

Framtidsdrömmar: Är att skaffa gård, ha en egen hästpraktik och kunna jobba med rehab för häst.

Lärarna på Marinbiologi
Våtmarksflotte - vattenrening
MB-elever har fisklab
MB ute med Petsamo och har "Bottenhugg"
Kristin Richter   Mb11

Bor: Sollentuna.
Gör idag: Jag jobbar på The Body Shop och drömmer om äventyr.
Har gjort sedan studenten: Efter studenten tågluffade jag i Europa i en månad. Det var underbart.
Bästa minnet från skolan: Mitt bästa minne av Marina läroverket måste nog vara när vi seglade kring Kanarieöarna och fick syn på en havssköldpadda när vi snorklade. Vi simmade med honom ett tag, han var så lugn.
Framtidsdrömmar: Mina framtidsplaner är så många, spenderar det här året på resor och funderingar kring framtiden. Förhoppningsvis börjar jag plugga till nästa höst.

Erika Sesemann Mb05

Bor: I lägenhet vid Brommaplan.
Gör idag: Jobbar som projektledare på översättningsföretaget LanguageWire, samt är ordförande och verksamhetsansvarig i Bromma SimSällskap, jobbar idiellt för dem o vi har ca 140 medlemmar.
Har gjort sedan studenten: Bachelor degree in English Linguistics från SU, åkte ensam till Australien i 6 månader mellan gymnasium och universitetet. Seglat mycket så klart, med familjens båt Saphir af Stockholm. Seglade hem henne i maj från Holland. Blev en intensiv 10 dagars segling via Kiel kanalen upp till Riga. Första seglingen utanför östersjön sedan Älva.
Bästa minnet från skolan: Det är lika mellan två, först att se "hopande" knölvalar på atlantenseglingen från västindien (hela den resan är så klart ett magiskt minne) och inställd biologi lektion i förmån för sol o bad, på bryggan dagen efter vår studentmottagning.
Framtidsdrömmar: Vill testa på att jobba utomlands en tid, gärna Australien eller London. Åka med vissa distanser på föräldrarnas jordenrunt segling om något år. Egen segelbåt!

Sabina Rydberg Mb05

Bor: Rissne.
Gör idag: Gårdsansvarig på en fritidsgård i Vaxholm.
Har gjort sedan studenten: Jobbat med blommor, jobbat på restaurang, rest, seglat med naturskyddsföreningen i deras östersjökampanj, utbildat mig till idrottspedagog och massör, jobbat som detta, jobbat med idrottsföreningar.
Bästa minnet från skolan: Nätterna på atlanten.
Framtidsdrömmar: Köpa mig en husbåt att bo på, driva upp en egen fritidsgård i samverkan med någon idrottsförening, och att fortsätta umgås med mina vänner för livet från marina!

Camilla Drangel Mb10

Bor:  I Stockholm.
Gör idag: Jobbar med kundservice på en bank. Inte mitt drömyrke men har trevliga kollegor, ett bra jobb nu när jag vill spara pengar.
Har gjort sedan studenten: Jag hade turen att få resa lite. Först några veckor med sol och bad i Spanien med kompisar och sedan åkte jag själv till Australien där jag reste runt och varvade nöje och arbete i ett par månader. Det var en fantastisk upplevelse och nyttig erfarenhet. När jag kom hem började jag som säljare på Telia Sonera.
Bästa minnet från skolan: Jag har många fantastiska minnen från skolan, det var en enkel och rolig tid. Seglingen till Liverpool kommer jag aldrig glömma. Jag uppskattade verkligen livet ombord och allt fantastiskt vi fick uppleva och se. Jag är glad att jag hade en så pass bra grund att stå på efter mina år på Marina, när jag sedan gav mig ut i ”vuxenlivet”.
Framtidsdrömmar: De varierar från dag till dag. Bla vill jag plugga en termin på college i USA och sen se vad Nya Zeeland har att erbjuda samt hitta ett motiverande och roligt yrke. Därför planerar jag nästa år att börja plugga någonstans i världen eller fortsätta att resa. Just nu njuter jag bara av den nervkittlande känslan att inte riktigt veta vad som väntar...

Jacob Skogsborg Mb10

Bor: Lund.
Gör idag: Idag pluggar Beteendevetenskap på Lunds Universitet.
Har gjort sedan studenten: Sedan studenten har jag jobbat ett år på en affärsresebyrå i Stockholm på deras ekonomiavdelning, men kände för att byta spår - därav beteendevetenskapen.
Bästa minnet från skolan: Bästa minnet jag har från skolan är gemenskapen. Sammanhållningen både i det vardagliga livet på skolan är otrolig och den stärks tusen gånger på skolseglingarna när vi åkte ut för att se världen.
Framtidsdrömmar: I framtiden hoppas jag på att få jobba med människor. Förhoppningsvis med ledare och ledarskapsutveckling. Vad som också skulle vara roligt är rekrytering, gruppsammansättningar och kompetensutveckling inom företag. Vi får se vart vinden vänder!

Isabella Fröderberg  Mb07

Bor: Göteborg.
Gör idag: Läser till civilingenjör i kemiteknik.
Har gjort sedan studenten: Jag jobbade ett tag efter studenten, bland annat som styrman på en mindre segelskuta här i Sverige. Efter lite skolpaus började jag plugga igen. Först marina vetenskaper men insåg ganska fort att det inte var riktigt rätt, jag vill ju jobba för en bättre havsmiljö, inte bara studera den! Så idag läser jag kemiteknik på Chalmers, med planen att jobba med bottenfärger till båtar efter examen.
Bästa minnet från skolan:  Det är ju svårt att svara något annat än långseglingen till Karibien här, men man får inte glömma de goda luncherna på hamnkrogen, den fina miljön precis vid vattnet och den alltid lika glada stämningen i skolan!
Framtidsdrömmar: Jag vill vara med och utveckla en miljövänlig bottenfärg utan gifter!

Nova Borg Mb05

Bor: I Bromma.
Gör idag: Läser kandidatprogrammet i marinbiologi på Stockholms Universitet. Är också med och lanserar ett nytt exklusivt smyckesmärke med unika 3D-printade smycken.
Har gjort sedan studenten: Pluggat mode och textil i London i 2 år. Jobbat på M/S Symfoni som maskinansvarig jungman.
Bästa minnet från skolan:
Framtidsdrömmar: Simma med vithajar!

Martin Sommer Mb05

Bor: Göteborg.
Gör idag: Jobbar som safetyansvarig andrestyrman på en 150m lång tanker.
Har gjort sedan studenten: Studerat till Sjökapten på Chalmers, tagit examen och börjat gå styrman.
Bästa minnet från skolan: Lunchrasterna på somrarna med volleyboll eller solande. Seglingenfrån st Maarten till Cherbourg är fortfarande bland det häftigaste jag gjort!
Framtidsdrömmar: Överstyrman på tanker större än 300 meter.

Andrea Hennyey  Mb06

Bor: I Danderyd
Gör idag: Pluggar Marinbiologi på SU, jobbar som guide på Naturhistoriska riksmuseet och som vikarie på Lärarjouren. Har tagit en kandidatexamen i marinbiologi och håller för nu på med mitt masterarbete.
Har gjort sedan studenten: Började plugga direkt efter studenten.
Bästa minnet från skolan: Alla vänner och seglingarna!
Framtidsdrömmar: Jobba med marinbiologi, miljö och lärande.

Klicka på en bild för att starta referensgalleriet

Backa
Nästa
Tipsa en kompis om den här utbildningen!

Aktuellt

Studentutspring 2017

Kolla in filmen

Skärgårdsläger 2017

28 juni - 8 juli, familjedag den 8 juli (ett fåtal platser kvar)